söndag 24 maj 2009

Veckans höjdare och förväntan!!

Så har ännu en vecka kommit och gått! Den har varit både solig, regnig och blåsig. Härom natten vaknade jag till och med av att det åskade och det gör jag inte ofta, eftersom vi har vårt sovrum i källaren. Men en vecka med extra ledighet är ju aldrig helt fel och regn behövde vi ju en hel del av efter den torra vår som varit, så jag är nöjd!

Jag bara älskar pioner och därför är mitt val till veckans höjdare ganska självklart, det blir mina buskpioner som får äran!!


Min vita som nu är inne på fjärde året. Växer inte jättsnabbt, men får fler knoppar för varje år, snart slår den ut riktigt!

För två år sedan köpte jag denna Rockii. Det gick inte att få reda på vilken färg det skulle bli, jag önskade att den skulle bli vit, men den blev cericerosa, men jag får säga att jag är ganska nöjd ändå. Den är verkligen ett utropstecken i trädgården!

Just nu är trädgården full med knoppar och därmed också förväntan. Tänk att sticka näsan i dessa härliga, fluffiga, underbart doftande blommor av min vita doftpion. Jag har även en gul buskpion, gammeldags bondpion och en okänd buskpion som ännu inte visat sin rätta färg. Alla är i knopp och jag bara väntar på att få njuta!


En stor blåvit doftande iris som jag fick av Marina förra året, har aldrig sett den blomma och väntar med spänning på att den ska slå ut. Jag tror att den kommer att bli otroligt vacker!

Måste bara få avslutamed en bild på en viol som är vackert dekorerad med regndroppar. Hittade den idag, vet inte var den kommer ifrån, för det är en av de växter jag tydligen har planterat och sedan helt glömt bort? Någon som känner igen den, jag tror inte att det är en doftviol, sådana har jag på andra ställen och de har redan blommat över och jag tyckte inte den doftade speciellt mycket. Jag tycker även att blommorna är större än på mina andra violer. Så någon som kan säga vad det är för sort, eller kanske någon som vet att jag har fått den av just henne (Marina du kan känna dig träffad! ;0) )

Ha en härlig sista vecka i maj!

5 kommentarer:

Marina sa...

Ja, aj vad jag blev träffad! Det ser ut som en doftviol på bilden och jag har inga andra än doftvioler som är vita. Kanske en mutation av någon annan sort??? Mina vita är överblommade. Den violer som blommar nu är freeckles bara. De prickiga du vet.

Pionerna är underbara blommor!
Irisarna är inte så dumma de heller. Den doften, mmmm...

Ha en bra vecka, jag inkommer nog med en liten beställning till tisdag om det går bra. var ju ledig nu i slutet av veckan som gick.

Thorins Trädgård sa...

Vad vackert! Vad heter din vita pion? Jag kommer att få mina första blommor på mina pioner i år och längtar helt galet mycket efter att få se dem i blom.

Sedan köpte jag den fantastiska 'Maxima Festiva' som faktiskt också ser ut som om den ska få blommor i år. Men de är ju så ynkliga och ser så sårbara ut när de är så här små som mina är just nu.

Jag bara älskar pioner, håller på att samla ett flertal i en gemensam rabatt. Det de har gemensamt är att de är vita.

/Marit

Millan sa...

Underbara pioner, mina är bara knoppar än så länge och nån har inte ens det iår.
Däremot så har min Iris slagit ut kommer säkert från samma ställe som din ;)

Ha det så bra!

NinaH sa...

Ja pioner är underbara! Din vita buskpion jättefinn! Min har inte visat knoppar i år heller- snyft. Jag väntar & väntar.... (Men där finns ju många andra pioner att glädjas åt... så länge!;-)...)
Den där vita violen är jättefin också!!

Annika Christensen sa...

Visst är de underbara och speciellt att sticka ner näsan i dem.
Ha det gott
Annika