måndag 4 maj 2009

Veckans höjdare - lite sent!

Nu ska jag försöka ta mig i kragen och komma igång med mitt bloggande igen. Det är så mycket som händer i både min trädgård och alla er andras, mycket man vill dela med sig av och ta del av från andra trädgårdstokar. Jag har ju tänkt vara med i "Veckans höjdare" som "I mitt gröna hjärta" har startat och jag hoppas att det är ok att komma med sitt bidrag en dag försent. ;0)



Min höjdare i veckan är att jag fått ordning på mitt grönsaksrum! Planterat och sått i alla bäddar. Fyllt på täckbark på gångarna (det fattas bara lite bakom soffan, som man kan se om man kikar noga). I mina bäddar växer nu fänkål, sallad och rödbetor som förgrotts i växthuset och jag har sått bönor, mer sallad, rädisor, sockerärtor och salladslök. Det är ett par år sedan jag började göra om mitt trädgårdland till ett rum istället, med pallkragar och täckbark och jag är så nöjd, det är lättarbetat och lättskött. Man får plats med en hel del i pallkragar och krukor också!

Kan kanske visa lite andra bilder från min trädgård också!


En liten goding som blommar just nu, Viola "Freckles". Bilden är inte så bra, min man har precis skaffat systemkamera och jag kämpar på med att få bra närbilder, inte helt lätt. Men man ser nog att det finns små blåa stänk på den vita violen. Den är jättefin!!

Jag slutade mitt jobb i torsdags, ska nu satsa helt på mitt företag, affär och odling. Till avskedspresent fick jag saker som verkligen passar en trädgårdstok, kläder från Garden Girl, en bra sekatör och en härlig magnolia. Jag har inte hunnit plantera den ännu, flyttar runt den för att hitta en bra plats. (Man får tänka bort den hemska dammen bakom, den ska läggas igen och där ska bli en sittplats istället.)





För några år sedan var jag med min mamma på en trädgårdsutflykt till Danmark. Då köpte jag denna sorgklocka.Helgen har ju varit jättefin och jag lyckades få lite fint på vår altan. Här är det vit klockranka, en engelsk pelargon som är mycket mörkare röd än vad bilden visar och en samplantering med röd alunrot, en aurikel som matchar samt en blomsterbjörk.

Idag har vi äntligen fått lite regn, även om det skulle behövas mycket mer för att det ska göra riktig nytta.

Ha en fortsatt trevlig och förhoppningsvis vårlig vecka!

5 kommentarer:

Millan sa...

En höjdare att höra av dej! ;)
Förstår att du har fullt upp. Pallkragar är det många som lovordar så om jag någonsin börjar odla grönsaker eller annat ätbart ska jag ha sådana.

Lena sa...

Vilket fint grönsaksland du har. Jag kör oxå med pallkragar, men har inga grönsaker. Bara potatis och jordgubbar.

NinaH sa...

Välkommen tillbaka! Saknat dig!!
Vilken fin höjdare- ditt trädgårdslandsrum! Den idén tål att tänka på!
Inget ont som inte har nå´t gott med sig; härliga presenter du fått! Jojo! Garden Girl-grejor!! Och en Magnolia! Grattis till dom! Och lycka till nu med egna-företags-alternativet!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Oh så spännande att du ska satsa helhjärtat på din butik, så modigt! Önskar dig lycka till av hela mitt hjärta.
Ja, jag har öppet lördagar och söndagar kl 11-16...nu ett tag, jag meddelar på bloggen om det ändras.
Ha det så jättebra,
kram lydia

Carolina sa...

Hej!
Vad fint du har det!
Tänkte höra om du fortfarande är nöjd med att ha täckbark runt odlingsbäddarna? Funderar nämligen på det och skulle vilja ha en åsikt.
Vidare undrar jag om du har markduk under barken. Hos mig blåser det in stora mängder barr från skogen och jag antar att om man har täckduk under barken så kan väl inte barren förmultna. Tror du att täckbark direkt på jord hindrar ogräs (som kommer från luften då förstås)?

Tacksam för svar!
Mvh Carolina