söndag 26 oktober 2008

Vackra blad


Jag är väldigt förtjust i blad i alla former och färgskiftningar. Därför kan man kanske förstå att hösten är min absoluta favoritårstid. Även en dag som idag när regnet öser ner och det är allmänt ruggigt så tycker jag det är härligt och framför allt vackert, när man kan titta ut och bara njuta av alla höstfärger!

Men även inomhus, bland krukväxterna finns det ju också vackra blad!



Ingen jättebra närbild, men jag tycker cyklamens blad är så vackra med sina silvergrå ådringar, mot det ganska mörkgröna bladet. Jag gillar cyklamen mycket, men tycker nästan att bladen är vackrare än blommorna!


Hjärtan på tråd har också fina små blad, mer eller mindre hjärtformade. Växten är ju lättskött också, växer som 17 och när man tycker den har för långa rankor klipper man bara av den. Skotten kan man sen sätta i jord och därmed få fler plantor. Kan det bli bättre?

Plättar i luften, eller Muhlenbeckia påminner lite om hjärtan på tråd, men är mycket skirare och inte lika lättskött. Den är känslig för torka, glömmer man vattna den så vissnar den på ingen tid alls... Jag tycker plättar i luften ger ett gammeldags intryck, varför vet jag egentligen inte, jag tror inte att det är en krukväxt från förr?

Sist när det gäller vackra blad kommer något man inte direkt har inne som ögonfröjd, men jag tycker att den har så vackra, krusiga blad, savojkålen. Skulle passa bra i ett arrangemang vid t ex en höstfest, men den vissnar ganska snabbt och ser hängig ut när den inte ligger kallt.

Avslutar med bilder på ett par kransar jag har gjort. Ljungkrans har jag visat innan, denna har fått lite snöre också som dekoration.

En mosskrans med lite halloweendekoration.

Ha en bra söndagseftermiddag och kväll!

2 kommentarer:

Millan sa...

Blad är vackert, jag har förstått att man ska titta mer på bladen än blomman när man ska handla, hittade en del orkideer med prickiga blad idag så de är säkert vackra även när de inte blommar.

Hur går det med din affär?

Marina sa...

Blad är helt klart vackra. Även jag njuter en dag som denna med regn och rusk. Myspysigt!