söndag 2 november 2008

Österlen lyser

Alla Helgons dag, en lugn kväll, inget inplanerat efter att min dotter M hade övernattningsparty från fredag-lördag. Så jag och min dotter tog bilen och gav oss ut på en runda på Österlen. Jag har helt missat detta, men sen några år tillbaka har man Österlen lyser i byarna runt omkring Österlen. En hel del affärer och matställen har öppet, man kan köpa korv och grillade äpplen mm. Men framför allt och det som vi var ute efter när vi körde, man tänder massor med ljus och marchaller längs vägarna och i trädgårdarna.
Småbyarna som t ex Maglehem, Vitaby och Onslunda hade verkligen lyckats att lysa upp sina byar. Tyvärr så blev inget av korten jag tog som visade marshaller längs byagatorna bra, så det får bli upp till er fantasi att tänka er en slingrande byväg med marshaller var 30:e cm. Så vackert och stämningsfullt!
Däremot blev jag lite besviken på de större orterna, Kivik t ex. Där fanns någon enstaka lykta här och där...
Detta ljusspel fanns i Kivik. Det var faktiskt riktigt vackert! Men också i stort sett det enda som fanns...
Höjdpunkten och det som absolut var mest stämningsfullt var Vitaby kyrka. De hade lyst upp hela kyrkogården med marshaller och eldar. Där var mycket folk, men alla hade nog samma stämning för där var så lugnt och nästan lite magiskt. Till och med M som annars är energisk och lite högröstad blev tagen av stämningen. Vi gick också in i kyrkan och tog oss tid att tänka på nära och kära som inte finns hos oss längre.

Vitaby kyrka upplyst!
Ja, det var en mysig lite byarunda vi gjorde. Det finns så himla många mysiga småbyar runtomkring som man aldrig tar sig tid att besöka!
Väl hemma igen blev det mys i soffan med glass och varm hallonsås som min man fixat medan vi var iväg!
Ha en bra söndag!

1 kommentar:

Millan sa...

Österlen lyser? Det har jag missat totalt, kan bero på att vi har många födelsedagar nu i början av november så tankarna är på annat håll.
Är det bara på Allahelgonadagen som det lyser?

Mysigt att åka iväg så med sin dotter.