tisdag 10 februari 2009

10 favoriter

Häromdagen skrev jag att det var vår i luften och nu kom bakslaget! ;0) Idag är här allt annat än vår, snön yr och det blåser ganska bra. Så vad kan då vara bättre än att gå igenom gamla blombilder och längta sig tillbaka och framåt till sommaren?!

Egentligen är det omöjligt att utmämna favoriter bland mina blommor i trädgården! Alla jag har där är ju blommor jag gillar och som jag annsrs hade tagit bort. Men nu när jag satt och gick igenom gamla bilder blev det några som jag fick lite mer längtan efter än andra. Här kommer de, utan inbördes ordning ;0)



Pioner är min topp ett, jag gillar alla sorter enkla, små, fyllda, doftande, buskpioner... Här en doftpion som jag har på fyra olika ställen i min trädgård, då blir det mycket att plocka av och njuta, både inne och ute!

På ena sidan av mitt växthus växer FattigmansGinseng (codonopsis pilosula) Den täcker lätt in hela gavlen under en sommar, väldigt kraftigväxande och får massor av ganska oanseliga, bleka blommor men som är otroligt vackra när man tittar nära! Jag gillar knopparna också, de ser ut som små gröna ballonger som svävar!


En ganska ny favorit. En nejlikeblommande ros som jag köpte i somras i Tågarps trädgård. (Väl värt ett besök). Den heter "White Grootendorst"


Rosor är ju fantastiskt vackra och jag skulle kunna välja hur många sorter som helst till mina favoriter, men den här har en extra plats i mitt trädgårdshjärta. RosaMundi eller polkagrisros som den kallas ibland.


En storblommande iris som jag fått från min kusin. Han ärvde en mindre herrgård och ville inte ha kvar så mycket växter så då var jag, min mamma och en vän snabbt uppe och räddade en del. Bland annat den här som jag tror är en gammal sort.


En annan favorit är akleja och jag är speciellt förtjust i Nora Barlow och hennes släktingar som är fyllda och vackra. Har både den "riktiga", den svarta Black Barlow och denna blå/lila variant som jag just nu inte kommer ihåg namnet på (eller är det så enkelt att denna heter Blue Barlow?)


Sen till en seg rackare. Australiensisk murgröneviol. En kan man hantera vid omplantering nästan hur som helst, dela hur man vill och den bara växer och växer. Underbar!!

Riddarsporrar var bland de första växter jag planterade när vi flyttade in här, så de betyder mycket av nostalgiska själ. Jag kan ännu minnas känslan av att äntligen ha en egen trädgård!!


En favoritmix, ros Flammentanz, som var en av de få växter som stod här när vi köpte huset. Den blommar med mängder av blommor hela sommaren. Tog tyvärr lite stryk vid en av stormarna sent i höstas, så jag får nog göra en rejäl rensning nu till våren. Här ihop med gråmalva som jag tycker är så fin!


Röd stormhatt ät också en växt jag gillar. Ofta när man fotograferar den tycker jag att man brukar få med en insekt av något slag, så även här om man tittar noga, noga.
Hoppas nu inte vädret blir alltför besvärligt. Inte kul för de som är ute på vägarna! Ha en bra kväll!

4 kommentarer:

Millan sa...

Så många favoriter du visar fattigmansginseng har jag med en och den är så söt, aklejor är med en omtyckt blomma här.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Man blir ju bara så sugen på sommar och trädgårdsvandringar! :o)
Ha det så bra,
Lydia

Marina sa...

Härlig tillbakablick! Känns avlägset idag när snön täcker hela landskapet.
Ha det bra idag!

Annika Christensen sa...

Vilka roliga favoriter!
Där var ett par stycken jag aldrig sett. Fattigmans ginseng?bla
Spännande skulle kunna bli min favortit också.
Snön skyddar växterna så det mig gör det inget.
Ha det gott och tack för din kommentar hos mig.
Annika