söndag 21 december 2008

Julefrid och vattkoppor!

Nu tycker jag att julefriden har börjat hitta till vårt hus också. Även om det ifredags kändes som om julstämningen var långt borta när min son fick tillbringa flera timmar på akuten med ett inflammerat öra och min dotter samtidigt frågade varför hon hade så konstiga finnar på magen... Finnarna visade sig vara vattkoppor ;0) Vad är det som gör att barn så ofta blir sjuka i juletid? Vi har tillbringat många julaftnar med minst ett barn sängliggande av olika anledningar. Fast i år ska vi kanske klara själv julen eftersom dottern förmodligen kommer vara i stort sett frisk till julafton!

Idag var jag och min man inne i stan och på Bo Ohlssons för att köpa de sista julklapparna och det gick förvånansvärt smidigt! Jag trodde att det skulle vara mycket mer folk på båda platserna, men det var inte alls så farligt! Pratade med en av våra släktingar som jobbar i affär i stan och han sa att det var lugnet före stormen, de räknar med att både måndag och tisdag ska bli galna... Hoppas det blir, om inte storm, så i alla fall en kraftig blåst i min affär också nu måndag och tisdag eftersom jag ska ha extraöppet där.
En liten söt tomte fick följa med hem idag. Jag har inte så mycket tomtar och "pycke" framme längre, men det är kul att ha något nytt varje år. Sen varierar tycke och smak och en del av det jag tyckt varit fint förr får snällt stanna nere i källaren i år.

Årets tomte, eller kanske det mer är en vätte??

Har börjat julpynta lite smått. Vi sätter inte fram julgranen förrän på lillejulafton och då ska vi också göra julgodis. Bland annat Rocky Road som är så fantastiskt gott mmmmm.... Men lite fler julblommor har kommit på plats:



Jag gillar Ilex jättemycket, tycker det är något väldigt juligt över hela växten!

I min farmors fina glas/silverskål som jag skrev om i ett inlägg för några veckor sedan gjorde jag detta arrangemang. Inte så mycket färg, men det står på en röd duk, så jag tycker att det blev riktigt bra i alla fall. Närmare jul ska jag byta ut hyacinten mot iskonvaljer.

Ha en riktigt god jul! Njut så mycket ni bara kan av era förhoppningsvis lediga och lata dagar! Sen an man ju kanske be om lite snö också, men det är nog att hoppas för mycket ;0)

5 kommentarer:

Millan sa...

Hoppas dina barn blir bättre och kan fira jul pigga och glada.

Microknäcken gör jag så här.
1 dl socker
1 dl vispgrädde
1 dl sirap

7 min på 700 W effekt

Använd en skål som du inte är rädd om fall den blir bränd ;)

Jag hittade alfabetsstämplar hos Anki, hoppas bara tösen blir glad för dom.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Så söt tomte/vätte! :o)
Hoppas barnen och ni är friska och krya till jul.
Kramis,
Lydias Gröna Fingrar

Anonym sa...

Den där tomten/vätten hade kunnat få stå hos mig också. Visst ändrar man smak under åren!
Hoppas både M och O mår bra till julafton.
Ses i em.! /Marina

Anonym sa...

Åh så fina arrangemang!! :-)
Jag gillar dem verkligen!

Unknown sa...

MM.... Hehe! Jag har inte vattkoppor, utan vattenkoppor! :(