måndag 1 december 2008

1:a advent hos mig

Tiden har rusat iväg sista veckorna och jag har mentalt inte riktigt förstått att det är snart jul och att advent kommer fyra veckor innan...;0) Som ny egen företagare med butik så är det mycket att stå i, så jag får väl erkänna att hos mig kom inte adventsstjärnor och ljusstakar upp förrän igår förmiddag. Men nu är det adventsfint även hos oss!



Min adventsljusstake på köksbordet.



På bordet i tv-rummet har jag satt små julstjärnor, mossa och ljus. Jag är inte överförtjust i julstjärnor, men dessa är mörkröda (blir inte rätt färg här...) och riktigt fina.


Har en gammal skänk i hallen och där tycker jag detta arr. passar bra.

Tänk att förr i tiden hade man speciella rökbord, där herrarna satt och tog sin cigarr eller cigarett, känns ju helt otänkbart nu! Men fint är bordet i alla fall som vi fått från min mans mormor och min stora adventskrans passar utmärkt där!

Avslutade adventskvällen med nybakade pepparkakor som min dotter M gjort, glögg och ädelost för de som önskade och med levande ljus och stjärnorna på plats i fönstret så var det riktigt julmysigt!

3 kommentarer:

Millan sa...

pepparkakor med ädelost är en favorit här med, fast om det skulle finnas nutella hemma väljs den före osten.

Kransarna var jättefina.

Marina sa...

Ja, pepparkaksknäcken kan du prova. Så snabb!
Fina ljuskransar. Jag har inte gjort någon sådan i år - ännu. Får se om det blir eller ej.
Nej, rökbord känns väldigt främmande nu. Även att man rökte inomhus känns mycket avlägset och vansinnigt äckligt.
Saknar att vi inte ses så ofta! Kram!

Ninne sa...

Ohh så mycket adventsmys! Jättefina arrangemang.. :-)