måndag 5 januari 2009

Nu är jag igång igen...

God fortsättning på det nya året!

Jag har tagit det ganska lugnt de senaste dagarna, lite jobb nere i min affär annars mest slappande i soffan. Vi har haft en släng av förkylning och varit sega hela familjen. Men idag känner jag mig ganska pigg igen.



Jag lovade i mitt nyårsinlägg att jag skulle lägga in bilder från nyår och bättre sen än aldrig får väl gälla här... ;0) Kanske lite för sent för att lägga in raketbilder, det känns redan avlägset, men arrangemangsbilder kan man aldrig få för många av, inte jag i alla fall!





Jag har fördelen att min butik ligger granne med en blomsteraffär och tjejen där är väldigt duktig och kreativ. På nyårsafton fixade hon till mitt ljusfat riktigt nyårsaktigt. Rosen i mitten är helt fantastiskt vacker och står lika fin fortfarande, nästan en vecka senare.








På soffbordet gjorde jag ett arrangemang med iskonvaljer och murgröna. Tyvärr hann inte iskonvaljerna slå ut till nyårsafton, men de är ganska fina ändå.







Vi hade svarta och lila servetter vid dukningen och jag ville därför ha lila tulpaner på bordet. Tillsammans med lite blåbärsris blev det en enkel men väldigt fin dekoration tycker jag.







Jag älskar tulpaner! De är så fantastiska och det är en härligt period nu när man kan frossa i dem i alla möjliga färger och arrangemang. Jag fick en bukett vita och lila av våra nyårsgäster och de står på köksbordet och gör mig glad varje gång jag går förbi. Det finns nog inga blommor som vissnar så vackert som tulpaner gör. Jag har de ofta kvar tills bladen har trillat av.



Idag var det äntligen dax att börja odla! I sommar har jag tänkt att jag ska ha en del egenodlat att sälja nere i min affär så idag har jag satt de första fröerna som brukar behöva lite tid på sig för att gro och växa till sig. Härligt att få pilla i jorden igen! Det sägs ju att när man arbetar med jord utan handskar på sig så får man en taktil massage på händerna och det ger endorfinutsöndring, vilket är kroppens må bra hormon. Inte så konstigt att man mår bra av att arbeta i trädgården!!




Här i krukorna kommer det snart att gro olika sorters chili och persilja. Det känns härligt att om drygt en månad ska jag sätta upp isoleringsplasten i växthuset och kunna flytta ut mina odlingar dit.




Har hunnit med en hel del scrapbooking idag. Bland annat denna Lo som visar min dotter i sin favoritfriidrottsgren, höjdhopp.

Nu har vi en ledig dag tillsammans hela familjen, sen drar det igång med vardagsbestyr och mer inrutade dagar igen. Jag tycker det är ganska ok att man kommer in i rutinerna igen, även om det är mysigt att ta dagen som den kommer när alla är lediga också.

Ha en trevlig kväll!

1 kommentar:

Millan sa...

Detta inlägget hade jag missat att läsa, Snygga Lo du har gjort gillar de som ni gör med barnens aktiviteter måste försöka komma ihåg att fota mer seriefoto.

Visst är det underbart med tulpaner... det och penseer för det ger löften om en kommande vår.

Är det redan dax att plantera? Hm inte konstigt att jag aldrig lyckas med fröer. Tur det finns att köpa =)

God fortsättning på dej.